توقف پروژه احداث مترو هشتگرد به محمدیه روی کاغذ

پروژه احداث مترو بین هشتگرد و محمدیه قزوین هنوز به جایی نرسیده است و بنظر میرسد این پروژه بر روی کاغذها متوقف شده است.
به گزارش حصارنا به نقل ازپایگاه خبری حمل و نقل، قزوین در یکی از مسیرهای اصلی ارتباطی مرکز کشور به غرب قرار دارد که جاده اصلی به سمت غرب از آن میگذرد.
مسیر تهران به قزوین از جادههایی است که روزانه با انبوهی از مسافر به ویژه دانشجویان و تجار روبهرو است. این مسیر بهدلیل تردد زیاد از مسیرهای پرترافیک محسوب میشود و به دلایل گفته شده اهمیت خاصی دارد اما تاکنون مورد توجه جدی قرار نگرفته است.
از دیگر مسائل جاده قزوین ناهمواربودن این جاده به ویژه در مسیر آبیک به سمت محمدیه است.با توجه به وضع نامناسب این جاده، چهار بانده کردن جاده آبیک –قزوین در شهریور سال گذشته آغاز شد که این پروژه تا اسفند ۹۱ تنها ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و همچنان در دست اجراست. به گفته مسئولان استان قزوین قرار است با اجرای این پروژه مینیبوسداران و سواریها با خیال آسوده در این مسیر حرکت کنند.مسافران نیز با امنیت بیشتر، در اسرع وقت و با آرامش به مقصد برسند اما هنوز این اتفاق به منصه ظهور نپیوسته است.
پیشنهاد احداث مترو
با توجه به پرتردد بودن جاده تهران- قزوین وهمچنین مشکلاتی که این جاده دارد یکی از راههای برطرف شدن مشکل ترافیک این مسیر، احداث مترو است که از طرح موضوع آن ۸سال میگذرد.
پیشنهاد طرح احداث متروی قزوین از سوی
«علی محمدزمانی» عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی قزوین در سال ۸۴ با اولین سفر هیات دولت به این استان عنوان شد که به گفته وی در آن زمان این پیشنهاد پذیرفته نشد.
این عضو اتاق بازرگانی قزوین در گفتوگو با تهران امروز دلایل نپذیرفتن این پیشنهاد را در آن زمان، نداشتن توجیه اقتصادی محکم و تخصص نداشتن دولت در این زمینه عنوان کرد و گفت: در آن زمان کارشناسان دولتی با این دلیل که برای ما احداث مترو به این استان امکان ندارد، این پیشنهاد را رد کردند.
با توجه به رد این طرح توسط هیات دولت، اعضای اتاق با پیگیریهای مکررموفق شدند در سفر دوم دولت به استان، مطالعات آن را به تصویب برسانند. مطالعات طرح توجیه فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی اجرای سیستم ریلی بین شهری قزوین و شهر جدید هشتگرد در آبان ۸۸ در شورای برنامهریزی و توسعه استان به تصویب رسید و از آن زمان به شورای عالی ترافیک کشور ارسال شده است.
محمدزمانی از دلایل محکم برای تایید طرح را اختصاص توجیه ۱۴ گانه در باره احداث مترو به قزوین و ارائه آن به هیات دولت عنوان میکند که این اتفاق در اواخر سال ۸۹ انجام شد. با توجه به احداث متروی هشتگرد، موضوع ادامه آن به قزوین در دستور کار وزارت مسکن قرار گرفت. از اواخر سال ۹۰ مطالعات احداث متروی شهر جدید هشتگرد به شهرک محمدیه قزوین بهصورت جدی در دستور کار وزارت مسکن قرار گرفت.
دیماه سال ۹۰ «علی نیکزاد» در بازدید از پروژههای مسکن مهر استان قزوین زیرسازی خط متروی هشتگرد را درحال پیشرفت اعلام کرد و برای شروع روسازی آن نبود
بودجه مناسب را از موانع دانست و برای تامین هزینه آن، دریافت زمین از طریق تهاتر را از راهکارهای مناسب اعلام کرد.
وزیر مسکن در این بازدید وعده داد با احداث متروی کرج واستقبال مردم ازاین طرح، ادامه این پروژه تا هشتگرد وسپس محمدیه نیز در دستور کار قرارگرفت.
مزایای مترو محمدیه
با وجود مشکلات مطرح شده در جاده تهران – قزوین، احداث متروی محمدیه مزایای بسیاری دارد.
عضو اتاق بازرگانی استان قزوین از مزایای متروی محمدیه به تهران امروز گفت: این طرح توجیه اقتصادی دارد. نخست اینکه در کمترین زمان ممکن به سوددهی ۲۵ درصدی خواهد رسید. دوم زمان رسیدن به قزوین به کمتر از ۴۰ دقیقه خواهد رسید و همه مسافران غرب کشور که از وسیله نقلیه عمومی استفاده میکنند از مشتریان آن خواهند بود و موجب درآمدزایی برای شهرداری میشوند. طول خط مترو در این طرح ۷۴ کیلومتر و عرض ریل به کار گرفته شده است نیز ۱۴۳۵میلی متر است. ۷ ایستگاه نیز برای آن در نظر گرفته شده است. در مطالعات این طرح، مترو از هشتگرد تا شهرک صنعتی کاسپین در نظر گرفته شده است و از آن پس قطار شهری قزوین آغاز میشود. مترو پس از شهرک صنعتی کاسپین با طی مسافت ۴۶ کیلومتری از شهرک محمدیه به شهر صنعتی البرز، شهر اقبالیه و سرانجام به غرب شهر قزوین ادامه پیدا میکند.
همچنین براساس طرح مطالعاتی، ادامه مترو کرج به مجموعه شهری قزوین دیده شده است که این مسئله طرح تردد شهر قزوین به شهرهای اطراف را نیز تسهیل میکند. وی افزود: بدون شک اجرای این طرح که شهرهای صنعتی البرز و کاسپین قزوین را تا هشتگرد و ادامه آن به پایتخت در بر میگیرد میتواند در رشد اقتصادی و ارتباطی منطقه چشمگیر باشد.
هشتگرد- محمدیه، جایگزین هشتگرد- قزوین شد
طرح اتصال متروی هشتگرد به محمدیه یکی از پروژههای مهم، ملی و کشوری است که طبق مصوبه ریاستجمهوری باید اجرا شود که ما هم پیگیر آن هستیم. محمدزمانی با بیان مطلب فوق به تهران امروز گفت: پیگیریهای ما تا سفر سوم دولت ادامه داشت و این طرح برای اجرا به تصویب رسید اما با کم لطفی برخی مسئولان روبه رو شد. زیرا برخی از مسئولان تصور میکردند این طرح آنقدر دشوار و پیچیده است که از اجرای آن ناتوان خواهند بود به همین خاطر پیشنهاد دادند که مسیر کوتاهتر شود، در نتیجه مقصد از قزوین به محمدیه تغییر یافت که این مسیر هم کماکان بلاتکلیف مانده است.
با وجود اینکه در ابتدای تصویب طرح مترو محمدیه، ۲۰ میلیارد تومان اعتباربرای آن تصویب شد اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. رئیس خانه صنعت و معدن قزوین در ادامه به موانع اجرای طرح مترو محمدیه اشاره کرد و گفت: در ابتدا کسی باور نمیکرد چنین طرحی عملی شود به همین خاطر علاقهای به اجرای آن نشان نمیداد و بعد از آن هم کمبود اعتبار یکی از دلایل اصلی بلاتکلیف ماندن این پروژه شد.
این در حالی است که با اجرای سیستم ریلی بین شهری قزوین و شهرجدید هشتگرد به طول ۷۰کیلومتر سالانه ۵۵ میلیون سفر انجام خواهد گرفت.همچنین با احداث این خط ریلی بسیاری از دانشجویان نیازی به اجاره مسکن نخواهند داشت و از طریق این خط خواهند توانست در ۴۰دقیقه به مقصد برسند.
آغاز ریل گذاری
ازاردیبهشت سال گذشته ریل گذاری خط متروی هشتگرد آغاز شد. «احمد غلامی» مدیرعامل شهر جدید هشتگرد اعلام کرد متروی هشتگرد قرار است تا پایان دولت دهم به بهرهبرداری برسد. نماینده قزوین حجتالاسلام و المسلمین «سیدمحمد حسن ابوترابی فرد» هم عنوان کرد: کار مطالعات ادامه مترو هشتگرد به محمدیه قزوین در دستور کار وزارت مسکن است که باید با جدیت قدمهایی برداشته شود. ما نیز در مجلس پیگیریهای لازم را خواهیم کرد. به گفته وی امتداد قطار شهری هشتگرد به قزوین یکی از نیازهای منطقه است که نقش مهمی را در توسعه منطقه و افزایش رضایت مردم ایفا میکند.
چین مثل همیشه آماده سرمایهگذاری
با توجه به اینکه طرح متروی محمدیه همچنان بلاتکلیف مانده است و کسی حاضر به اجرای ساخت آن نیست، چندی پیش مدیر ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین از اعلام آمادگی چین برای سرمایهگذاری این طرح خبر داد. «جعفر قزوینیان» در گفتوگو با ایسنا اعلام کرد که چینیها در نشست اخیر خود با مسئولان اجرایی طرح مترو محمدیه به هشتگرد در اتاق بازرگانی قزوین آمادگی خود را برای سرمایهگذاری در پروژه مترو و اجرای آن به مقامات کشورمان اعلام کردهاند.
به گفته وی مطالعات اولیه این طرح از اوایل امسال آغاز شده است و تا سه ماه دیگر به پایان میرسد. تحقیق در مورد عملیات ریل گذاری، تعداد ایستگاهها و نوع لوکوموتیو در مطالعات اولیه مورد بررسی قرار میگیرد.
این در حالی است که محمد زمانی در این زمینه به تهرانامروز گفت: ما از همان ابتدا موضوع منابع مالی را مطرح کردیم و دعوت از سرمایهگذار خارجی را خودمان پیشنهاد دادیم که متاسفانه توجهی به آن نشد.



به
گزارش مشرق، مهاجم فصل گذشته پرسپولیس که پس از به توافق نرسیدن با
مسئولان این باشگاه با تیمهای مختلفی وارد مذاکره شده بود، امروز
(پنجشنبه) به توافق نهایی با دیگر باشگاه بزرگ تهران یعنی استقلال دست یافت
و به احتمال فراوان امروز قرارداد خود را با آبیها ثبت میکند.






فارس:
دومین حماسهساز فوتبال ایران هم از مشهد الرضا(ع) آمد. رضا قوچان نژاد به
خوبی توانست خاطره حماسه ملبورن و گلزنی خداداد عزیزی را برای ملت ایران
یکبار دیگر تداعی کند. 













