طرح «دهکده شادمانی» کندلوس به كجا انجاميد؟
گروه وبگردي حصارنا:

این جشن در سیر چند ساله خود از آنچه اهداف متعالی آن بوده دور مانده است و به مسائلی مبتلا شد که شرح آن در گذشته به قلم آمده است.
اکنون اگر بخواهیم سنت همیاری و مشارکت اجتماعی را با چراغ یگانگی، روشن و روشن تر نگاه داریم باید به تمرین یک زندگی اجتماعیتر و خردمندانه با تکیه بر درخت زندگی بپردازیم، نیک پیداست که قدردانی و مهربانی دو بال یگانگی در یک جامعهاند، بنابراین برای پاسداری زندگی باید قدردانی و مهربانی را قبل از مرگ به صحنه زندگی آورد.
زندگی که خود صحنه زیبای هنرمندی ماست و هرکسی نغمه خود میخواند و از صحنه بیرون میرود، اما صحنه زندگی پیوسته پا برجاست و خرم آن نغمه است که مردم بسپارندش به یاد!
اهداف:
هدف اصلی این طرح ایجاد جامعه آباد و سعید در منطقه کندلوس است، اما از اهداف فرعی میتوان به پاسداری از اصالت زندگی، حیات و ایجاد روحیه نشاط، قدرشناسی زندگی و قدرشناسی قبل از مرگ(بسط فرهنگ سپاس)، بسط فرهنگ مهربانی برای تلطیف کردن فضایل اجتماعی(تقویت فرهنگ مهربانی)، ایجاد یگانگی برای حل مسائل و مشکلات مربوط به عرصه زندگی من جمله بیماری(تقویت فرهنگ همیاری)، تقویت فرهنگ بومی و بهداشت محیط زیست فرهنگی دهکده، توسعه فرهنگ سنتی، بومی و اصیل در جهت کمک به توسعه روستایی پایدار و توسعه گردشگری، توجه به جمعیت فعال و ساکنین بومی دهکده از منظر بهداشت روحی و صنعت گردشگری اشاره کرد.
راهکار:
دهکده شادمانی که بعضاً دهکده مهربانی از آن نام برده میشود طرحی است برای زندگی هرچه بهتر و توسعه یک جامعه زندگیپسند که براساس مهربانی، قدردانی و یگانگی بنا میشود.
این طرح در چهار فصل پایهریزی شده است که اجرای آن میتواند گام به گام قابل قبض و بسط طبیعتگونه(تابستان و زمستان) باشد.
برگزاری چنین طرحی در تشویق زندگی(خردسالترین تا کهنسالترین) و تقویت سنت احترام به پیران دهکده و تشویق نامآوران کندلوس در عرصههای مختلف ورزشی، علمی و هنری و نهایتاً تقویت روحیه جمعیتر برای حل مسائل مربوط به زندگی برای ایجاد یک جامعه پویا ضروری به نظر میرسد.
معرفی جشنهای چهار فصل سال:
1 . جشن آفتاب (تابستانه):
تابستان فصل آفتاب است. نامگذاری جشن تابستان به جشن آفتاب به شعری برمیگردد که یادآور ریشه و سرچشمه آفرینش انسانها است و کرم آفتاب را که برشاخ و خشکتر میتابد را به ما به زبان هنر و اندرز یادآوری میکند.
2 . جشن خزان (برگریزان):
جشنهای فصلی مطابق با قبض و بسط طبیعت، قابلیت انقباض و انبساط را دارد پس در بعضی از فصول باید «حداقل لازم» را (نه حداکثرغیرممکن) مورد التفات و توجه جدی قرار دهیم، به عبارت دیگر نباید انتظار داشت جشنی با همان سبک و سیاق جشن تابستان انجام شود.
این جشن با طبل و سرنا از مرکز دهکده به سمت دهکده المپیک (ورزشگاه کندلوس) شکل میگیرد و محتوای آن میتواند شب شعر و برنامه موسیقی باشد و در حاشیه فعالیت هنری کودکان به نمایش درآید.
این جشن و جشن برفین بیشتر به صورت داخل سالن اجرا خواهند شد.
جشن خزان میتواند بنا بر شرایط همزمانی با جشن تیرماه 13 شو و جشن قربان، به صورت مشترک و یک جا اجرا شود و پذیرایی این مراسم میتواند شبیه پذیرایی شب 13 باشد.
این جشن با توجه به کم شدن جمعیت فعال و ساکن در روستا میتواند به تقویت روحیه و ایجاد نشاط معنوی در ساکنین بومی و پیران دهکده کمک کند و شبیه یک صلهرحم و دید و بازدید با خانوارهای ساکن در دهکده تلقی شود.
3. جشن برفین (سپیدان):
این جشن در یک زمان مناسب در نیمه زمستان برگزار میشود. این جشن شبیه جشنخزان در سالن ورزشی با شعر و موسیقی انجام میپذیرد.
همچنین مسابقه ساخت مجسمه و سازههای برفی و برفبازی کودکان در یک زمین مناسب و نزدیک سالن ورزشی میتواند به زیبایی و نشاط جشن دوچندان بیفزاید.
پذیرایی در این جشن میتواند یک غذای مختصر زمستانه(لوبیا) باشد.
این جشن با توجه به جمعیت بسیار کم ساکن در فصل زمستان میتواند تکاپو و نشاط کوچ کرده از فصل تابستان و بهار را به دهکده برگرداند همچنین میتواند به عنوان یک دید و بازدید با اقوام و خانوارهای ساکن و پیران دهکده نیز مورد عنایت و توجه قرار گیرد.
4. جشن اونما (استقبال بهار):
زمان این جشن در عصر چهارشنبه سوری بهتر به نظر میرسد که با تجمع در مرکز دهکده و طبل وسرنا، توزیع وسائل برای شب چهارشنبه سوری (در صورت امکان و به میزانی که ممکن است) انجام میگیرد.
از ویژهبرنامهها این جشن تعیین برنامهای برای خانهتکانی منازل پیر زنان و پیرمردان دهکده و تسهیل شرایط استحمام و اصلاح برای استقبال همگانی برای فصل بهار و عید بزرگ نوروز، توزیع و کاشت گل و درخت دوستی برای ایجاد تقویت فضای سبز و زیباسازی دهکده را میتوان نام برد.
این جشن بیشتر حضور نسل جوان را طلب میکند.
* ساختار دهکده شادمانی:
1 . با نگاهی به مجموعه قوانین، شوراهای اسلامی روستاها به عنوان بالاترین نهاد موجود در دهکده تلقی میشوند که در این راستا شوراهای اسلامی روستا مسئولیت و وظایف فرهنگی ویژهای را برعهده دارند. پس شورای اسلامی دهکده از منظر مسئولیتهای فرهنگی، ضروری است که در ساختار دهکده شادمانی حضور داشته است.
2 . از طوائف مختلف نفراتی در این ساختار حضور داشته باشند.
3 . گروه برگزارکننده باید برای مدت معین (مثلا دو سال) مسئولیت اجرائی داشته باشند.
4 . این ساختار میتواند در هر جشن کمیتههای متعدد اجرائی را برای برگزاری هر چه بهتر جشن تعیین کند.
5 . منابع مالی آن کمکهای شورای اسلامی، مردمی و خیرین است و در قبال دریافت وجه قبض صادر میشود.
حرف پایانی:
در پایان انتظار میرود با برگزاری چنین مراسمی که در آن از نامآوران قدردانی میشود و پیران قدرشناسی میشوند، مهربانی و میزبانی روانتر و بهتر در مسیر رود به هم بپیوندند و در طی مسیر خیزآبهایی از انرژی و اندیشه و اخلاق برآید تا عمر معضلات نهفته و بارز در عرصه حیات در دهکده به سرآید تا به آن جا که چشم پیران راهدان ما بر در نماند! بیمار و درماندهای نگران در دردسر نباشد و از طرف دیگر جوان فرهیخته و هنرمند دیار کندلوس را برای تعالی و تکامل دهکده برای رسیدن به جامعهای آباد و سعید به تامل و تفکر هر چه بیشتر وا دارد. همچنین روشن است ضلعی از اضلاع در توسعه روستایی، توسعه فرهنگی است، از دریچه توسعه فرهنگی که در آن ترمیم کاستیها و حل مسائل پیشآمده در راه زندگی مد نظر باشد، میتوان به توسعه به مفهوم افزایش سطح رفاه و کاهش مشکلات زندگی برای ایجاد یک دهکده زیباتر با مردمانی با مشکلات کمتر کمک کرد و در نهایت بستری فراهم شود برای «توسعه پایدار روستایی» که ما از آن به عنوان «جامعه آباد و سعید» نام برده شد.